Korsika, En ö i Frankrike

Kommentera här

Hej!

Så var den dagen gjord. När alarmet ringde imorse vid tjugo över fem fick jag flashbacks från förra året.
Jag gick upp och duschade, snabbpackade och gick ut i mörkret. Samma morgontrötta känslor som när jag vankade till bussen till skolan varje dag klockan 5,55. Gud vad glad jag är att jag inte gör det nu. Jag jobbar mycket hellre sena kvällar än att börja så tidigt! I alla fall satt jag på bussen strax efter sex och vi hade totalt runt tre timmar innan vi kom till färjan. Vår duktiga guide pratade under vägen men tyvärr hade jag väldigt svårt att hålla mig vaken.  Frukostpaus och sen dags för en timmas färja över till Frankrike och Korsika.
Väl på Korsika var klockan runt elva och det var galet varmt. Vi fick en guidad tur genom den gamla stan som vi kom till efter att ha bestigit den långa backen upp. På vägen gick vi även igenom hamnen där vi kunde se lyxkryssare efter lyxkryssare stå uppradade med jetski på sidan och sin egen lilla besättning. Galet.

Statrundan var intressant med mycket historia. På ett sätt var det likt Sardinien med de små mysiga gränderna men på ett annat sätt inte alls. Jag åt bland det godaste jag någonsin ätit inne på en av de små restaurangerna. Tro det eller ej, vildsvinsgryta som skulle vara en specialitet för Korsika.  SUPER. Det var coolt på så sätt att jag verkligen kunde känna skillnaden på länder, alla pratade franska och de första jag såg när jag gick av båten var en man som kom ut från ett café med bagetter, komiskt. Dock levde inte Korsika riktigt upp till mina förväntningar och pappas ord eka i mitt huvud ”man ska inte ha för stora förväntningar” och jag vet att jag hade enorma innan jag åkte dit. Det var GALET varmt och jag höll på att smälta bort hela tiden. Jag hade misstolkat lite och eftersom bussen inte följde med oss var jag tvungen att bära min tunga väska hela tiden. Men sånt där går ju inte riktigt att ändra nu i efterhand.
Men det var absolut super vackert och jag är jätteglad att jag varit där. Tre timmars bussresa hem igen som var jobbiga. Dagen har varit lite ångestladdad. Det är min första lediga dag själv sen familjen var här och lite jobbiga känslor ville tränga sig på. Därför var ingen gladare än jag när jag gav mig ut och sprang direkt när jag kom hem. Det blev milen. Springningen är underbar. Den började som träning skull, nu är den mycket för det psykiska och jag behöver springa för att må bra. Tackålov för att ha hittat en sån grej. Jag har tagit massvis fina bilder idag, men eftersom klockan är mycket och jag vill hinna sätta copyright märke på vissa innan jag publicerar dom kommer de att komma upp imorgon kväll. Jag hoppas ni nöjer er med lite text och en bild på mig så länge.

Nattinatti, från mig, som har varit i Frankrike idaag!!